Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek wat voor jou gezond is!

Hoe ontdek je welk voedsel voor jou gezond is als je HSP of hoogsensitief bent? Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen en verminder overprikkeling.

Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek wat voor jou gezond is!
Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek wat voor jou gezond is!
Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek wat voor jou gezond is!

Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek wat voor jou gezond is!

HSP en hoogsensitieve personen

Iedereen die hoogsensitief is, reageert gevoeliger op toxische stoffen. Hspers hebben een gevoeliger zenuwstelsel dan personen die niet hoogsensitief zijn. We reageren gevoeliger op prikkels van buiten en van binnen uit. En daar komt nog iets bij: hoe ouder wij als hoogsensitieve personen worden, hoe gevoeliger we reageren.

Lees ook: Hoe denk jij over gezondheid?

Overprikkeling voorkomen

Om overprikkeling te voorkomen, is het van belang voor hoogsensitieve personen om de inname van toxische stoffen via ons voedsel te verminderen. Toxische stoffen kan voor een overbelasting binnen in onze organen en in ons hormoonhuishouding veroorzaken, waardoor we behalve eerder vermoeid ook eerder overprikkeld raken. Het is belangrijk om ons lichaam, de organen en ons hormoonhuishouding zoveel mogelijk te zuiveren en de inname van deze toxische stoffen te beperken. 

Lees ook: Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?

Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen

Baseer je dagelijkse voeding op groente. Hoe meer groente hoe beter. Het liefst puur natuur en lokaal. Mijn persoonlijke dagelijkse richtlijn is een halve kilo groente per dag eten. Dankzij mijn voedingsdagboek heb ik ontdekt dat groente voor mij absoluut noodzakelijk is om me behalve goed te voelen ook alle prikkels te verminderen.

Zoek daarbij gezonde en natuurlijke producten die je dagelijkse groente aanvullen. Variatie is hierin belangrijk! Denk bijvoorbeeld aan: Zoete aardappelen, kikkererwten, linzen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, bonen, noten, zaden en peulvruchten. Nogmaals, ga af wat je ontdekt dankzij je voedingsdagboek wat gezond is voor JOU en ga niet af op lijstjes die op internet staan. Luister daarbij ook naar je intuitie!

Eet af en toe een stukje vlees als je daar de behoefte toe voelt. Als je niet vegetarisch bent en je voelt aan dat je behoefte hebt aan vlees (Ijzer en Vitamine B12) eet dan alsjeblieft vlees van dieren die met gras gevoerd zijn. Eet liever geen varkensvlees en eet slechts zeer beperkt rood vlees.

Eet gezonde vetten in plaats van ongezonde vetten. Gezonde vetten die hoogsensitieve personen goed doen en een essentieel onderdeel van de gezondheid zijn o.a.: olijfolie, olijven, avocados, kokosolie, roomboter, walnoten en eet een paar keer per week vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardines. Ongezonde vetten treffen we o.a. aan in de frituur, maar ook in koekjes, chips en in margarine.

Drink mineraalwater. “Voorkom het gevoel van dorst” is de vuistregel als je jezelf afvraagt hoeveel water je op een dag moet drinken. Ik start de dag met 2 grote glazen water om het watertekort van afgelopen nacht aan te vullen. Vervolgens een groot glas lauwwarm water met het sap van een citroen erin. Als het kouder gaat worden is kruidenthee drinken een fijn alternatief. Je dorst lessen doe je met water, niet met koffie of met alcohol.

Verminder of vermijd stimulerende stoffen, cafeïne en andere oppeppers. Denk aan: koffie, cola, energiedrankjes, zwarte thee, suiker, (te veel) zout, wit meel, koekjes, chocola, chips, snoep, pikante en pittige sausjes, sterke en pittige kruiden, alcohol, sigaretten, pijnstillers, slaapmiddelen, drugs en enz. 

Heb je last van je lever en/of staat fruit je tegen? Eet voorlopig geen fruit en ontdek via je voedseldagboek of je lichaam er klaar voor is om weer voorzichtig aan af en toe wat fruit te eten.

Lees ook: positieve levensinstelling

Hoe ontdek je welk voedsel voor jou gezond is?

Een voedingsdagboek en je lichamelijke reactie op het gegeten voedsel bijhouden, kan inzicht geven over welke voeding voor jou persoonlijk als hoogsensitief persoon “toxisch” is. Gezond eten voor de een, hoeft niet gezond eten voor de ander te betekenen. Vooral als het om hoogsensitieve personen gaat.

Het gaat erom dat voedsel voor JOU gezond moet zijn. Het gaat er niet om wat anderen zeggen over wat gezond voedsel is, het gaat er om dat het voedsel voor JOU als hoogsensitief persoon gezond moet zijn. Het gaat er niet om of er allerlei “Top tien gezonde voedsel lijstjes” bestaan op het internet, het gaat er om dat voedsel JOU goed moet bekomen. Een persoonlijke voedingsdagboek kan je hierbij helpen!

Lees ook: karmische liefdesrelaties

Voedsel: toxische stoffen beperken

Of we nu last hebben van voedselintolerantie, voedselallergie en/of last hebben van voedselovergevoeligheid, hoogsensitieve personen hebben baat bij puur natuur en bij onbewerkt voedsel. Het liefst voedsel dat niet uit de fabriek komt en dus geen chemische toevoegingen en smaakversterkers bezit en voedsel dat vrij is van pesticiden en andere bestrijdingsmiddelen.

Afbeelding van Juraj Varga via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 488
Please follow and like us: