Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 3

Deze tip is vooral voor vrouwen erg belangrijk omdat het een positief effect heeft op de hormoonhuishouding, maar ook op sombere gedachten of bij depressieve gevoelens.

Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 3
Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 3
Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 3

Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 3

Deze tip is vooral voor vrouwen erg belangrijk omdat het een positief effect heeft op de hormoonhuishouding. Ons hormoonhuishouding heeft het al zwaar genoeg tijdens onze vruchtbare periode, zwangerschappen en ook tijdens de overgang zonder dat we ook nog eens met stress te maken hebben. Hier supertip 3:

Voeding essentiele vetzuren omega 3

Omega 3 vetzuren helpen fantastisch bij: slaapproblemen, somberheid, depressieve gevoelens, gebrek aan energie, stress, postnatale depressie, verandering van de hormoonhuishouding, ter voorkoming van Alzheimer en bij de ziekte van Huntington.

Lees ook: Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 1

Veel stress en eet je weinig vis?

Veel mensen denken dat je van visolie te dik wordt, terwijl het tegenovergestelde waar is, door het eten van vette vis of het innemen van visolie beperkt dat het vetweefsel. Voor veel mensen was dat een reden om weinig vette vis te eten of extra visolie in te nemen uit vrees dat ze er dikker van werden!

Wat zijn essentiele vetzuren?

Wat bedoelen ze met: essentiele vetzuren? Essentieel betekend dat het lichaam de vetzuren nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren en dat het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Omega 3 – bestaande uit EPA en DHA – is een essentiele vetzuur.

Hoe minder omega 3 vetzuren in ons lichaam aanwezig is, hoe ernstiger de stress klachten!

Stress en hormonen uit balans

Vooral voor ons vrouwen is het belangrijk dat onze hormonen en ons hormoonhuishouding in balans is. Ons hele leven hebben we met behoorlijke hormoonschommelingen te maken, denk maar aan zwangerschappen of aan de overgang.

Lees ook: Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 2

Stress schopt onze hormoonhuishouding in de war. Zodra onze hormonen uit balans zijn krijgen we te maken met allerlei vage en vervelende klachten. Behalve dat, als onze hormonen uit balans zijn door stress en we raken zwanger of we komen in de overgang terecht, dan ervaren we allemaal meer klachten en ongemakken rond de zwangerschap en rond de overgang. Het is dus ontzettend belangrijk om onze hormonen in balans te krijgen tijdens hormoonveranderingen.

Hormoonveranderingen

Tijdens al deze hormoonveranderingen in het leven van de vrouw is het belangrijk om alle ongemakken minimaal te houden. En dat doen we door dagelijks omega3 te gebruiken. Door iedere dag omega3 te gebruiken heeft dat een zeer positief effect op onze hormonen!

Waar zit omega 3 in?

Allereerst zit het in vis, schaal – en schelpdieren. Wilde zalm is perfect!!

Maar je komt omega3 ook tegen in:

Makreel, in hele ansjovis, sardines en haring. In mindere mate tref je omega3 ook aan in: tonijn, schelvis en forel.

Andere vissoorten moet je kritisch bekijken op de inhoud van kwik en andere toxische stoffen die in zeeen gelost worden waar de vis rondzwemt. Kwik wil je niet in je vis aantreffen en opeten, dank je feestelijk!

Maar je komt omega3 ook tegen in: algen, plankton en in gras.

Gras? Stond daar nou gras?

Ja, gras! Daarom ook het advies om vlees te eten van dieren die gras gevoerd zijn (als je vlees eet)! Door dieren te eten die met gras gevoerd zijn, krijg je automatisch omega3 binnen! Dieren die gevoerd zijn met granen of met mais hebben dit voordeel niet!

Recept depressieve en sombere gevoelens en gedachten verminderen:

Eet minimaal 3 keer per week vette vis, schaal of schelpdieren.

Als je niet iedere week minimaal 3 keer vette vis eet, kies dan voor het tweede anti depressieve gevoelens recept:

Neem iedere dag 2 a 3 gram EPA + DHA in samen met

Vitamine E 800 ie per dag (dit om oxidatie tegen te gaan),

Vitamine C 1 gram (als je rookt: neem dan 2 a 3 gram extra vitamine C iedere dag!) en

Neem iedere dag selenium 50 – 150 mg in.

Stress gevoelens, sombere gevoelens en gedachten en depressieve gevoelens verminder je allemaal door je serotonine* niveau te verhogen.

Serotonine* niveau verhogen

Je serotonine niveau verhoog je op een natuurlijke manier door:

1.Te bewegen (Lees ook: Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip1)

2. Meer groente te eten (Lees ook: Stress verminderen voor vrouwen 3 supertips! Tip 2) en door

3. Omega 3 (Het artikel wat je nu leest).

Het beste effect om stress te verminderen, of sombere gedachten en gevoelens te verminderen, is om iedere dag deze 3 supertips te combineren en dagelijks toe te passen!

Wat is serotonine?

*Wat is serotonine? Serotonine is een neurotransmitter. Het is een stofje waarvan bekend is dat tijdens stress de aanmaak van serotonine (sterk) vermindert. Door iedere keer als je beweegt, minimaal 20 minuten aaneensluitend beweegt, gaan je hersenen serotonine afscheiden.

Serotonine is een signaalstof in de hersenen die het gevoel van geluk geeft. Dankzij serotonine voel jij je blijer, opgewekter en gelukkiger! 

Door op een natuurlijke manier aan serotonine te komen, is beweging in de vorm van lopen of wandelen uitstekend! Maar ook door iedere dag ruim voldoende groente te eten. Als je behalve iedere dag meer gaat bewegen en meer groente gaat eten ook dagelijks omega 3 tot je neemt, heb jij alles in huis om stress te verminderen en je gezondheid te verbeteren!

Lees ook: Stress verminderen voor vrouwen: aan de slag met 2 supertips! Tips meer bewegen en meer groente eten.

Wil je meer weten over deze super tips stress verminderen voor vrouwen? Bekijk dan het ebook: Alles over stress voor vrouwen, waar nog veel meer van dit soort super tips in staan vermeld!

Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 353
Please follow and like us: