Anti stress: prioriteiten stellen werk en privé

Stappenplan prioriteiten stellen: wat echt belangrijk voor je is, zowel voor je werk als privé. Hoe bepaal je levensdoelen? Hoe bepaal je levensdoelen voor je werk?

Anti stress: prioriteiten stellen werk en prive
Anti stress: prioriteiten stellen werk en prive
Anti stress: prioriteiten stellen werk en privé

Anti stress: prioriteiten stellen werk en privé.

Als mens heb je een plan nodig. Je moet iets WILLEN. 

Iedereen die:

  • Zonder plan rondloopt, 
  • Geen doel in het leven heeft, 
  • Geen prioriteiten kent en 
  • Geen levensdoelen heeft, 

ervaart veel meer stress in haar leven. Door te weten wat je wil heb je een doel in je leven en dat geeft je richting.

Lees ook: Maak jezelf sterk en krachtig: je eigen persoonlijke doel is een prima middel om je energie te verhogen en om je stress te verminderen!

Onderstaand stappenplan is een handig hulpmiddel om helder voor ogen te krijgen wat je echt belangrijk vind in je leven, zowel werk en privé, en waar jij je tijd aan wil besteden.

Gebruik een werkschrift om de stappen prioriteiten stellen – van wat je echt belangrijk vind in je leven – op te schrijven.

Stappenplan prioriteiten stellen: wat echt belangrijk voor je is, zowel voor je werk als privé.

Stap 1:

Bepaal 3 tot 5 levensdoelen waarop jij je dit jaar wil richten. Deze levensdoelen verdeel je over zowel je werk als over privé.

Deze levensdoelen hebben niets te maken met wat je MOET, maar hebben wel te maken met wat je WIL. 

Dus denk aan: meer boeken lezen, nieuwe kleren, leuke opdrachten binnenhalen, tijd besteden aan jezelf en aan je kinderen, aan je gezondheid werken, meer tijd in de natuur doorbrengen, die leuke cursus volgen voor je werk en enz.

Lees ook: Wat kan de moderne mens doen om zijn gezondheid te verbeteren?

Hoe bepaal je levensdoelen? 

De volgende vragen kun je aan jezelf stellen zodat ze je meer inzicht geven om te bepalen welke levensdoelen voor jou echt belangrijk zijn:

  • Welk deel van het dagelijks leven is echt belangrijk voor je?
  • Welk deel van het werk is echt belangrijk voor je?
  • Wat voedt je, wat geeft je energie?
  • Welke dingen/zaken/mensen/dieren wekken de meeste liefde bij je op?
  • Wat zit er nog meer in je?
  • Wat is je missie?
  • Waarom ben je hier op aarde? Met welk doel? Wat wil je schenken?
  • Wat gaat in het dagelijks leven “gewoon” en is minder belangrijk voor je?
  • Wat gaat op het werk “gewoon” en is minder belangrijk voor je?
  • Wat maakt je niet gelukkig in het dagelijks leven en wat is absoluut niet belangrijk en zijn er soms zaken die een ware hindernis voor je zijn?
  • Achter welke deuren zou je willen kijken?
  • Wat maakt je niet gelukkig op het werk en wat is absoluut niet belangrijk en zijn er soms zaken/dingen/mensen die een ware hindernis voor je zijn?
  • Wat zou je gaan doen als je de loterij hebt gewonnen?

Lees ook: aarden en gronden als je een energiegebrek hebt.

Bepaal je levensdoelen voor je werk

Maar ook je werk kent levensdoelen, vooral als ze zinvol voor je zijn:

Als je op zoek gaat naar zinvol werk is het belangrijk dat je jezelf constant de volgende vragen aan jezelf stelt:

  • “Wat is zinvol voor mij?”
  • “Wat geeft mij een voldaan gevoel aan het eind van de werkdag?”
  • “Welk werk vind ik nuttig?”
  • “Welk werk doe je graag met hart en ziel?”
  • “Welk werk geeft me (positieve) energie?”
  • “Welk werk maakt me gelukkig?”
  • “Welk type werk vind ik zo leuk dat ik daar niet over uitgepraat raak?”
  • “Voor welk type werk wil je iedere morgen vroeg je bed uitkomen? Ook als het buiten sneeuwt, hagelt en stormt?”
  • “Welk werk vind JIJ belangrijk?”
  • “Welke eigen talenten op het gebied van werk inspireren me en motiveren me?”
  • “Welk werk wil je ECHT doen als geld geen rol speelt?”

Lees ook: stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen

Stap 2:

Schrijf de 3 à 5 levensdoelen op. Aankomend jaar ga je 95% van je (vrije) tijd en je energie in deze 3 à 5 levensdoelen besteden. Iedere week en iedere maand in je agenda blok je af om tijd te kunnen besteden aan deze 3 à 5 levensdoelen.

De overige 5 % besteed je aan die noodzakelijke dingen die gebeuren moeten in het leven of die je gewoon graag wil doen. Het gaat erom dat je gaat beseffen dat zodra je meer dan 5% gaat besteden aan zaken die niets te maken hebben met je levensdoelen, je je prioriteiten niet op orde hebt. Dat kan betekenen dat je je tijd besteed aan dingen die je niet gelukkig maken, je tijd besteed aan de prioriteiten van anderen, je tijd besteed aan details en dat je je eigen doelen uit het oog verliest.

Wat kan je helpen om je levensdoelen niet uit het oog te verliezen behalve dan je agenda blokken alle 52 aankomende weken?

Maak het visueel  als dat je helpt. Schrijf op een groot tekenvel je 3 a 5 levensdoelen op en plak daarom heen afbeeldingen die je prikkelen, stimuleren en motiveren. Of maak een tekening die je inspireert om dagelijks 95% aan je levensdoelen te werken. Of maak kleine herinneringskaartjes waarop je jezelf herinnert aan je levensdoelen en leg deze kaartjes op strategische plekken zoals je kantoor, je woonkamer, je keuken en enz. 

Stap 3

Sta iedere dag ieder uur even stil bij je prioriteiten en sta stil wat je op dit moment van de dag echt belangrijk vind.

Start de dag altijd met een planning waar 95% van je (vrije) tijd besteed gaat worden aan je 3 à 5 levensdoelen. Iedere dag!

Voor hoogsensitieve personen is het een kleine ramp, maar het zal je helpen als je ieder uur je smartphone, je tablet, je computer of welke beeldscherm dan ook dat altijd bij je is, even een piepje te laten maken. Hoogsensitieve personen houden over het algemeen niet van piepjes. Misschien is het beter om het apparaat te laten trillen op voorwaarde dat je de trilling voelt of een leuk lieflijk deuntje laten afspelen.

Iedere keer dat je apparaat piept, trilt of een leuk deuntje afspeelt, doet het je herinneren aan je 3 à 5 levensdoelen. Ben je op dat moment bezig te werken aan je levensdoelen of verspil je je tijd en energie aan de prioriteiten van anderen? Ben je bezig met details of ben je bezig te worden wat je echt wil?

Prioriteiten, levensdoelen en moeder zijn

Ik wil er toch graag even een kanttekening bij zetten. 95% van je (vrije) tijd aan je levensdoelen besteden terwijl je jonge kinderen hebt, is zwaar. Behalve als een levensdoel overeenkomt met het verzorgen van je kleine grut. Ben je moeder of een vader en heb je oudere kinderen, dan heb je meer (vrije) tijd om aan je levensdoelen te werken, dan dat je nog jonge kinderen hebt.

Lees ook: Beter omgaan met hoogsensitiviteit: meer rust en harmonie.

Ook zullen er altijd wel momenten of fases in het leven zijn waardoor het vrijwel onmogelijk is om 95% van je (vrije) tijd aan je levensdoelen te besteden dat kan bijvoorbeeld gaan om het verzorgen van je zieke partner of (schoon) ouder of misschien wel omdat je zelf ziek bent geworden.

Kortom, op zich is 95% wel een goede percentage om in je achterhoofd te houden, als richtlijn, maar het is realistischer om het percentage naar beneden bij te stellen als de situatie in je leven daar om vraagt. Uitzonderingen overigens daar gelaten, want er zijn altijd uitzonderingen.

Wel is het heel erg belangrijk voor je om te weten wat je wilt in het leven.

Door te weten wat je wilt, heb je een houvast, een richting waar je naar toe kan werken ongeacht in welke fase van je leven zit. Door te weten wat je echt daadwerkelijk wil in het leven, vermindert je stress en maakt je een stuk rustiger. Je voelt je gelukkiger, je zit beter in je vel, je lacht meer en je voelt je vrijer. Focus je op je eigen richting en dat geeft je een heel goed en nuttig gevoel omdat je weet dat je zinvol bezig bent!

Afbeelding van Kevin Phillips via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 197
Please follow and like us: