Lachen? Lachen! Lachen vermindert stress en is een echte cardio training!

De grap van humor: Als je je goed voelt omdat je lacht, is het heel lastig om tegelijkertijd last te hebben van je stress.

Lachen? Lachen! Lachen vermindert stress en is een echte cardio training!
Lachen? Lachen! Lachen vermindert stress en is een echte cardio training!
Lachen? Lachen! Lachen vermindert stress en is een echte cardio training!

Lachen? Lachen! Lachen vermindert stress en is een echte cardio training!

Wist je lichaam het verschil niet ervaart tussen echt of nep lachen?

Lees ook: positieve levensinstelling.

Doe alsof je moet lachen en je lichaam pikt het signaal op alsof je echt daadwerkelijk lacht. Begin gewoon met lachen. Gooi je hoofd in je nek en lach! Het maakt niet uit waarom je lacht. Je hele lichaamshouding zal veranderen en voor je het weet schater je het uit van het lachen.

De effecten van net doen alsof je lacht en echt lachen is voor je lichaam hetzelfde. Het is dus zeer de moeite waard om dagelijks regelmatig net te doen alsof je lacht. Dat zal in het begin misschien wat onwennig aanvoelen, maar geloof me, al snel heb je de smaak te pakken. Lachen is heerlijk!

Lees ook: Maak jezelf sterk en krachtig: mindset positief veranderen.

De grap van humor: Als je je goed voelt omdat je lacht, is het heel lastig om tegelijkertijd last te hebben van je stress.

Oefening: leren lachen.

In moeilijke en stressvolle tijden kan het een hele opgave zijn om te lachen en om positief te zijn. De opgebouwde spanning in je lichaam werkt als een rem. 

Lees ook: stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen.

Vind je het moeilijk om net te doen alsof je lacht? Trek je terug naar een rustig en warm plekje, ga zitten en sluit je ogen. Haal diep en bewust adem. Denk dan aan iets leuks wat je  is overkomen in je leven. Iets wat de tranen over je wangen deed stromen van het lachen. Zie het beeld van toen dat je zo deed lachen helemaal voor de geest. Wie waren er allemaal bij? Waar was je? Wie zei wat? Of wat gebeurde er dat je zo deed lachen? Zodra je de lach door je lichaam heen voelt trekken begint je lichaamshouding te veranderen en zijn de effecten van het lachen al merkbaar!

Als je lacht, lacht je hart. Maar dat geldt ook andersom: als je hart lacht, lach je. Als ik naar mijn kind kijk of naar de twee poezen, lacht mijn hart en automatisch zit ik met een glimlach op m’n gezicht. Het is een mooie start om te beginnen met lachen!

Leren lachen is net zoiets als een spier trainen: door dagelijks te oefenen en te oefenen en te herhalen maak je je spier sterker. Dat geldt ook voor het lachen: door dagelijks te oefenen, te trainen en te herhalen creëer je een neurologisch netwerk waardoor het steeds makkelijker voor je gaat worden om te lachen.

Iedereen die meer en vaker lacht, verbetert automatisch de kwaliteit van diens leven.

Lees ook: hoe kun jij vitaler worden?

Extra tips  lachen

Van lachen krijg je het warm. Het lacht ook een stuk gemakkelijker als je warm bent. Zit je vaak in koude ruimtes en heb je moeite met lachen? Ga maar eens na bij jezelf of het klopt dat je makkelijker en sneller lacht als je je in een omgeving bevindt waar het lekker warm is.

Om je gespannen spieren losser te maken is regelmatig een massage een goed idee. Als je een HSP-ster of een hoogsensitieve vrouw bent, werkt een harde massage averechts. Dat voelt niet comfortabel aan waardoor je je juist gaat aanspannen. Geef bij de masseur aan dat je een zachte massage wil omdat je gevoelig reageert. Zodra je ontspannen en heerlijk warm bent, probeer dan de oefening leren lachen te doen of ga na of het bij jou beter werkt door eerst net te doen alsof je lacht.

Goede vrienden bij wie je je volkomen op je gemak voelt kunnen je helpen lachen. 

Na het sporten of na een half uurtje actief bewegen ben je fysiek en mentaal ontspannen en warm. Je bent zowel lichamelijk als geestelijk in een uitstekende staat gebracht om te kunnen lachen.

Denken aan lachen vermindert al direct het aantal circulerende stresshormonen in je bloed. Dus als je het moeilijk vind om te lachen, is denken aan lachen misschien voor jou een uitstekend hulpmiddel!

Gebrek aan motivatie? Ga lachen!

Zuurstof is essentieel voor de functie van je longen, je hersenen maar ook van alle kleine cellen in je lichaam. Hoe krijg je zuurstof daar naar toe als je geen zin hebt (of niet in staat bent) om te bewegen? Door te lachen! Lachen is een uitstekende vorm van lichaamsbeweging die je actief en alert maakt!

Lachen motiveert je tot het doen van dingen waar je eigenlijk geen zin in had. Dus, zit je op tegen een taak die je moet uitvoeren maar waar je geen zin in hebt? Gebrek aan motivatie? Ga eerst even flink lachen!

Tien minuten lachen staat gelijk aan een half uur cardio training!

Wist je dat door te lachen je het stresshormoon cortisol naar beneden brengt?

Wist je dat door te lachen je een te hoge bloeddruk naar beneden brengt?

Wist je dat door te lachen je ontspant?

Wist je dat je door te lachen je er blijer van wordt?

Wist je dat door te lachen je de doorbloeding van je lichaam verbetert?

Wist je dat door te lachen je 25% meer zuurstof naar je hersenen pompt?

Lachen doet je even alles om je heen vergeten! En het mooiste is: lachen vermindert je stress! 

Het gezonde effect van lachen maakt je gelukkig!

Doordat je lacht, ontspant je lichaam. Doordat je lichaam zich ontspant, gaat je immuunsysteem aan het werk. Je versterkt je immuunsysteem door te lachen! Door te lachen wordt je gezonder. Lachen maakt je gelukkig!

Door te lachen maak je meer antilichamen aan waardoor je minder ziek wordt.

Door te lachen schept het een band met anderen. Lachen werkt aanstekelijk. Als je als eerste begint te lachen in een groep bezorg je een gevoel van opluchting bij de anderen en daardoor zullen ze al snel met je mee lachen! Samen lachen zorgt voor een verbondenheid. Juist in periodes van stress is het lachend sociale contact met anderen zo belangrijk. 

Door te lachen vermindert en verzacht het je pijn. Door te lachen maakt je lichaam stofjes aan die de pijn in je lichaam doen verzachten.

Door te lachen geef je alle organen een heerlijke massage waardoor ze gestimuleerd worden en daardoor beter functioneren.

Door te lachen maakt je lichaam endorfine aan, een stofje waardoor je je direct veel beter door voelt.

Of je nu grinnikt, lacht of het uit schatert van de lach, de effecten voor je lichaam en voor je gezondheid zijn hetzelfde.

Hoe doe je dat, dagelijks meer lachen?

Probeer overal de humor van in te zien

Bekijk lachfilms, humoristische films of grappige filmpjes op internet,

Bekijk filmpjes op het internet over jonge dieren,

Bekijk bloopers,

Bekijk home videos over de grappige gebeurtenissen van anderen,

Bekijk komedie op tv,

Maak regelmatig afspraken met vrienden met wie je hartelijk kan lachen,

Ga eens naar een voorstelling van een cabaretier,

Vraag aan vrienden of ze hun beste moppen met je willen delen,

Omring je met humoristische mensen die je doen lachen,

Herinner jezelf aan leuke en hilarische momenten in je leven,

Begin met nep lachen en tover een glimlach op je gezicht!

En de laatste tip: wist je dat er workshops bestaan om je te leren lachen? Om je te leren vaker en hartelijk te lachen? Ga maar eens op zoek naar lach workshops bij jou in de buurt via internet! Enne…veel plezier met het lachen!

Afbeelding van Tawny van Breda via Pixabay

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 759
Please follow and like us: