Stress verminderen voor vrouwen, bekende copingtechnieken en het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg

Stress is een onvermijdelijk deel van het leven. Het is onmogelijk om stress uit het huidige hecktische leven te elimineren, maar je kunt wel leren beter omgaan met stress.

Stress verminderen voor vrouwen, bekende copingtechnieken en het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg
Stress verminderen voor vrouwen, bekende copingtechnieken en het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg
Stress verminderen voor vrouwen, bekende copingtechnieken en het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg

Stress verminderen voor vrouwen, bekende copingtechnieken en het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg

Stress is een onvermijdelijk deel van het leven. Het is onmogelijk om stress uit het huidige hecktische leven te elimineren, maar je kunt wel leren beter omgaan met stress.

Bekende copingtechnieken tegen stress

Volgens een recente ADAA (Amerikaanse Vereniging anti stress en depressie) online peiling maakt ongeveer 14 procent van de mensen gebruik van regelmatige lichaamsbeweging om met stress om te gaan. Anderen meldden praten met vrienden of familie (18 procent);

Slapen (17 procent);

Films of tv kijken (14 procent),

Maar ook eten (14 procent) en

Naar muziek luisteren (13 procent).

Aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg

Hoewel dit allemaal bekende copingtechnieken zijn, is lichaamsbeweging misschien het meest aanbevolen door professionals in de gezondheidszorg.

Mensen met stress hebben hun eigen voorkeursstrategieen als lichaamsbeweging tegen stress:

Lopen of wandelen (29 procent),

Hardlopen (20 procent) en

Yoga (11 procent).

Fysieke en lichamelijke activiteit vermindert stress

Lichaam en geest trainen tegen stress

De fysieke voordelen van lichaamsbeweging – verbeterende fysieke conditie en bestrijding van ziekte – zijn al lang vastgesteld, en over het algemeen moedigen artsen altijd aan om lichamelijk actief te blijven. Oefening wordt ook als essentieel beschouwd voor het in stand houden van de mentale fitheid en het kan stress flink doen verminderen.

Wetenschappelijke studies tonen aan dat lichaamsbeweging zeer effectief is in:

  • het verminderen van vermoeidheid,
  • het verbeteren van alertheid en concentratie en
  • het verbeteren van de algemene cognitieve functie. Dit kan met name handig zijn wanneer stress je energie of concentratievermogen heeft uitgeput.

Hoe komt het dat lichaamsbeweging zo goed tegen stress werkt?

Lichaamsbeweging produceren endorfines – chemicaliën in de hersenen die fungeren als natuurlijke pijnstillers – en verbeteren ook het vermogen om te slapen, wat op zijn beurt stress vermindert. Meditatie, acupunctuur, massagetherapie, zelfs diep ademhalen kan ervoor zorgen dat uw lichaam endorfines aanmaakt.

Een goede training tegen stress heeft een lage tot matige intensiteit die je een energiek en gezond gevoel geeft. Overmatige lichaamsbeweging met een (te) hoge intensiteit is te zwaar voor het vermoeide lichaam. Je zou er zelfs meer stress door veroorzaken!

Aërobe oefening tegen stress

Wetenschappers hebben ontdekt dat regelmatige deelname aan aerobe oefeningen de algemene spanningsniveaus doen afnemen, waardoor de stemming verbetert en stabiliseert, de slaap verbetert en het zelfrespect verbetert.

Aërobe oefeningen zijn trainingen met een lage intensiteit en langere duur. Behalve geschikt om stress aan te pakken ook geschikt om gewicht te verliezen.

Voorbeelden van aërobe oefeningen zijn: (hard)lopen, fietsen, touwtje springen, zwemmen, step aerobics, spinning en aquarobics.

De eerste voorzichtige positieve resultaten tegen stress, boek je al door dagelijks vijf minuten aërobe oefening te doen!

Imagen de Ulrike Mai en Pixabay

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 262
Please follow and like us: