Stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen

Er zijn een aantal stappen die je leven een stuk draaglijker maken als jij als hoogsensitieve persoon te maken hebt met stress.

Stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen
Stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen
Stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen

Stress verminderen voor hoogsensitieve vrouwen

Er zijn een aantal stappen die je leven een stuk draaglijker maken als jij als hoogsensitieve persoon te maken hebt met stress. 

Stel prioriteiten: wat is echt belangrijk? Wat doet er echt toe? 

De rest is onbelangrijk! Verspil niet langer je energie aan dingen, zaken en mensen die onbelangrijk zijn! Daar moet je aan wennen, maar leven naar je eigen prioriteiten geeft je een hoop rust en overzicht! Je creëert op deze manier veel meer rust en harmonie in je leven door alle dingen, zaken en personen die er absoluut niet toe doen, te verbannen uit je leven!

Stel prioriteiten op je werk,

Stel prioriteiten in je privéleven en

Stel prioriteiten in huis.

Wat helpt tegen stress? Bewegen!

Beweeg om stress en opgebouwde spanningen af te voeren. Bewegen is de beste uitlaatklep voor stress! Beweeg iedere dag in een tempo dat je nog net kan praten maar niet meer kan zingen.

Hoogsensitieve vrouwen knappen enorm op als ze buiten in de frisse lucht in de natuur zijn. Juist als ze met stress te maken hebben!

Zit je tegen een burnout aan dan is bewegen wel ok, maar het mag niet te uitdagend zijn. De hond uitlaten is ok, lekker rustig fietsen of zwemmen ook, zolang het maar in een rustig tempo gebeurd en het liefst heerlijk in de frisse buitenlucht. Dat doet je goed! Je vermoeide lichaam is uitgeput en heeft behoefte aan rust, rustig buiten bewegen is ideaal om zuurstof in het lichaam te blijven pompen.

Ondanks de zware stress en/of burnout is het fijn voor je lichaam om rustig buiten te blijven bewegen! Rustig op je gemakje buiten in de frisse lucht bewegen, het liefst in de natuur. De frisse lucht doet je goed. Buiten zijn in de prachtige natuur doet je goed.

Niet bewegen is niet ok en daar knap je ook niet van op!

Stressdagboek

Houd een stressdagboek bij en schrijf alles dagelijks heerlijk van je af! Iedere dag tussen de 10 a 45 minuten schrijven in je dagboek werkt therapeutisch: het gevoel van opluchting is enorm!

Geef je grenzen aan

Door eerst te ontdekken wat je persoonlijke normen en waarden zijn en daardoor te ontdekken wat echt belangrijk voor je is in het leven, ben jij veel beter in staat om je grenzen aan te geven.

Ga er eens rustig voor zitten en pak er je werk schriftje bij en schrijf op wat voor jou belangrijk is. Wat echt belangrijk voor je is.

Wat zijn jou normen? 

En wat zijn je waarden? 

Wat is echt belangrijk voor je in het leven?

En misschien maakt het voor jou duidelijker en overzichtelijker als je die dingen en zaken ook opschrijft die NIET belangrijk zijn. 

Zet jezelf op de eerste plek!

Voor alle hoogsensitieve vrouwen onder ons is dit een verdraaid lastige stap: jezelf op de eerste plaats zetten!! Door je energie vaker op jezelf te richten i.p.v. op een ander, kan je ontdekken wat je eigen persoonlijke normen en waarden zijn. 

Ontspannen

Richt je energie eens op jezelf. Ga naar een rustige kamer waar je even alleen kan zijn en ga in een gemakkelijke houding zitten of liggen. Geniet even van de stilte om je heen. Luister naar het ritme van je ademhaling. Ga met je gedachten naar je hartstreek en denk aan dingen, zaken, personen, dieren en/of herinneringen die je hart een warm gevoel geven. Voel je hart opzwellen en voel je hart zingen. Voel hoe je lichaam warm wordt door te denken aan die fijne momenten met je kind, of met je huisdier of aan andere fijne herinneringen. Geniet even van dat heerlijke ontspannen gevoel dat de gerichte energie op jezelf met je doet en als je er klaar voor bent vraag je jezelf af: “Wat is echt belangrijk voor me in mijn leven?”

Krijg je niet direct een (helder) antwoord? Dat geeft niet, dan probeer je het morgen nog eens een keer. Instinctief komt er altijd wel iets naar boven drijven, maar misschien begrijp je niet direct wat het is of waar het over gaat. Schrijf al je ingevingen op en herhaal de oefening de volgende dag nog eens, net zo lang totdat je een heldere ingeving krijgt waardoor je absoluut zeker weet dat DAT super belangrijk voor je is!

Misschien ervaar je moeite om de energie op jezelf te richten? Misschien omdat je stijf staat van alle opgebouwde spanningen of misschien omdat je jezelf zolang op de tweede plek hebt gezet, zodat je amper nog in staat blijkt te zijn om de energie op jezelf te richten. Wat dan? 

Dan raad ik je van harte het volgende aan:

Trek vaker de natuur in,

Raak vaker je huid aan, zodat je figuurlijk contact met jezelf maakt, d.m.v. huid massages of je huid aaien zoals je een kat zou aaien,

Word meer bewust worden van je eigen ademhaling en gebruik vaker een diepe buikademhaling, 

Neem de tijd om vaker alleen zijn.

Probeer na een week alsnog de oefening om de energie op jezelf te richten. Je zal merken dat het al veel gemakkelijker gaat. Heb je er nog steeds moeite mee? Blijf de natuur opzoeken, blijf je huid vaker aanraken, gebruik steeds vaker een diepe ademhaling en neem de tijd om vaker alleen te zijn. Probeer het na een week nog eens een keer en herhaal het net zo lang totdat het je wel lukt! Luisteren naar je intuïtie is hierin erg belangrijk! Krijg je een ingeving? Handel ernaar!

Zodra jij leert je eigen energie vaker op jezelf te richten ipv op een ander, ben je in staat om beter voor jezelf te zorgen. En dat heeft nog een heel groot voordeel: daardoor ben je veel beter in staat om vriendelijk “nee,” te zeggen tegen verzoeken die niet bij je eigen normen en waarden passen. En dat scheelt een ongelooflijke berg stress!

Onuitgesproken verwachtingen bezorgen je heel veel stress

Besef dat verwachtingen die jij hebt over een onderwerp niet altijd realistisch zijn! Al die verwachtingen die jij hebt, maar nooit hebt uitgesproken geven je heel veel stress, juist als die verwachtingen van je niet blijken te kloppen met de realiteit!

Verwacht jij dat je partner je helpt met het huishouden omdat jij dubbele diensten moet draaien? Spreek je verwachting uit en houd het niet langer voor je!

Verwacht je dat je collega´s je nu niet storen en rustig laten doorwerken nu je die belangrijke taak moet doen? Spreek je verwachting uit en vraag vriendelijk aan je collega´s of ze je alsjeblieft willen laten doorwerken!


Afbeelding van Johannes Plenio via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 424
Please follow and like us: