Anti Stress: Mentaal sterker worden deel 5: Motiveer jezelf!

Dit artikel is deel 5 van een serie artikelen over mentaal sterker worden. Wil je minder stress? Maak jezelf mentaal sterker!

Anti Stress: Mentaal sterker worden deel 5: Motiveer jezelf!
Anti Stress: Mentaal sterker worden deel 5: Motiveer jezelf!
Anti Stress: Mentaal sterker worden deel 5: Motiveer jezelf!

Anti Stress: Mentaal sterker worden deel 5: Motiveer jezelf!

Mentaal sterker worden, hoe kun je jezelf motiveren?

Dit artikel is deel 5 van een serie artikelen over mentaal sterker worden. 

Deel 1 is: Anti stress: mentaal sterker worden.

Deel 2 is: Mentaal sterker worden een eerste stap.

Deel 3 is: Hulpmiddelen mentaal sterker worden

Deel 4 is: Mentaal sterker worden: Overtuigingen die belemmeren aanpakken, hoe?

Ritme en regelmaat

Dit is een lastige, want ritme en regelmaat is bijzonder belangrijk voor iedereen die met langdurige stress te maken heeft en vooral voor die vrouwen die tegen een burn-out aan zitten is ritme en regelmaat terugbrengen in hun leven een vereiste! 

Stimuleren? Uitdagen!

Maar! Het moet geen sleur of verveling gaan worden. Jezelf motiveren en stimuleren in een omgeving vol met sleur en verveling werkt niet. Af en toe moet je jezelf dus even uitdagen.

Wat maakt je nieuwsgierig?

Wist je dat kinderen nieuwe dingen leren door ze uit te dagen? Zodat ze geprikkeld worden om na te denken over de uitdaging? Zodat ze nieuwsgierig worden naar het nieuwe onbekende? Zoiets geldt ook voor volwassenen. We komen in een sleur terecht als er niets nieuws te leren valt. We komen in een sleur terecht als onze dagen volgepropt zitten met allerlei dingen en zaken die “moeten” en die niets te maken hebben met wat we “willen.”

Moeten maakt ons niet nieuwsgierig en stimuleert of motiveert ons niet. Willen wel.

Ik heb het al vaker aangegeven dat het zo belangrijk is om dat moeten in ons leven zoveel mogelijk te schrappen en te veranderen naar willen. Of over te dragen aan anderen die het graag willen doen.

Prioriteiten en je persoonlijke doelen

Onbelangrijke zaken die niets met onze prioriteiten, met onze persoonlijke doelen te maken hebben, schrappen uit je leven! Je maakt jezelf hierdoor een stuk tevredener, omdat je leven zinvoller en betekenisvoller gaat worden. En dat maakt je nieuwsgierig naar nieuwe dingen. En ja, inderdaad dat werkt motiverend!

Wat hierbij helpt is de ondersteuning van fijne vriendschappen van positief ingestelde mensen die je energie geven. Fijne mensen en goede vrienden die je energie geven, is een stimulerende en motiverende factor in ieders leven!

Pak problemen direct aan!

Wat ook motiverend voor je werkt is om je problemen direct aan te pakken en niet voor je uit schuiven. Het werkt ontzettend verlichtend en is een grote opluchting als je de handigheid aanleert om direct problemen aan te pakken. 

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat er verschillende kleinere problemen zich opstapelden zodat ze een onoverzichtelijke berg problemen zijn geworden, uitsluitend omdat je niet direct ingreep?  Juist, laat al die kleinere problemen niet uitgroeien tot een reusachtige grote berg problemen, maar pak ze direct aan! Geloof me, je voelt je direct opgelucht als je kleinere problemen meteen aanpakt!

Minder angst meer motivatie!

Wist je overigens dat door je spieren te trainen, met een roeitrainer, dat je minder angst kent in je leven? Hoe meer spieren jij ontwikkeld, hoe minder angst. Zeker als je (nog) te maken hebt met iets in je leven dat angst bij je oproept, is het ontwikkelen en het trainen van je spieren een noodzaak om alle angstgevoelens in je leven te verminderen!

Holistisch

Vage en nare klachten kunnen de kop op steken als je angst ervaart in je leven. Hartkloppingen, angst zweten, slechte concentratie, slaapproblemen, problemen met de darmen en enzovoort enzovoort. Ga met deze (angst) klachten zeker naar je huisarts, maar besef ondertussen dat als de problemen die angst veroorzaken in je leven, niet aangepakt gaan worden, vage en nare klachten verergeren.

Door gezonder te leven heb je een duidelijker beeld gekregen wat voorheen troebel was. Je ziet dingen nu scherper en daarbovenop ben je gezonder, sterker, krachtiger en energievol geworden. Hierdoor ben je veel beter in staat om je problemen direct aan te pakken!

Door gezonder te eten en te leven, wordt je niet alleen lichamelijk gezonder, ook geestelijk wordt je gezonder. Zorg goed voor je lichaam en je zorgt goed voor je mentale gezondheid!

En het mooiste van alles is, doordat je gezonder bent gaan leven en doordat je spieren bent gaan trainen, heeft alles wat angst veroorzaakt in je leven minder vat op je! Omdat je geestelijk en mentaal sterker bent geworden!

Wij vrouwen praten graag eerst uitvoerig over onze problemen eer we ze aanpakken. Misschien zit je ook zo in elkaar. En dat is prima! Lucht je hart als je dat goed doet! Lucht je hart als je dat opluchting geeft! Misschien heb je het vervolgens nodig dat een goede vriend of vriendin je helpt met het oplossen van je problemen. Ook dat geeft niet. Zolang je maar stappen gaat zetten om je problemen op te lossen. 

Nu je je gezonder, sterker, krachtiger en energieker voelt ben je veel beter in staat om actie te ondernemen. Actie heb je nodig om problemen aan te pakken. Actie heb je nodig om de oorzaken van je stress aan te pakken. Zodra jij zelf je eerste probleem zelfstandig hebt opgelost ga jij vleugels krijgen! Je gaat je fantastisch goed voelen zodra je beseft dat je wel degelijk in staat bent om je eigen problemen op te lossen. Dat vergroot je zelfvertrouwen en helpt versterkende gedachten op te bouwen. Zodra je beseft dat je in staat bent om je eigen problemen op te lossen ben je mentaal ontzettend sterk geworden!

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 441
Please follow and like us: