Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?

Ons lichaam heeft: eiwitten, koolhydraten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Plus vitaminen, mineralen en water. Iedere maaltijd opnieuw. Alleen voedsel van de juiste kwaliteit, verschaft ons de noodzakelijke voedingsstoffen.

Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?
Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?
Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?

Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?

Dit artikel is onderdeel uit een serie artikelen: Belangrijke factoren die je gezondheid beïnvloeden.

1.       Belangrijke factoren die de gezondheid beïnvloeden

2.       Hoe belangrijk is onze spijsvertering voor onze gezondheid?

3.       Hoe denk jij over gezondheid?

4.       Wat is het juiste dieet voor de gezonde mens?

5.       Welke voeding heeft de mens nodig om gezond te blijven?

6.       Wat kan de moderne mens doen om zijn gezondheid te verbeteren?

7.       Welk voedsel heeft je lichaam echt nodig?

Voedingsstoffen dat ons lichaam nodig heeft

Ons lichaam heeft: eiwitten, koolhydraten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Plus vitaminen, mineralen en water. Iedere maaltijd opnieuw. Alleen voedsel van de juiste kwaliteit, verschaft ons de noodzakelijke voedingsstoffen.

Lees ook: Anti Stress: Mentaal sterker worden! Hoe kan jij jezelf motiveren?

Bewerkt voedsel verzwakt ons lichaam

Kijken we even naar bewerkt voedsel dat vrijwel iedereen bijna dagelijks tot zich neemt, zoals bijvoorbeeld: Koekjes, taartjes, chips, fast food, pizza, kant-en-klare-maaltijden en snoep. Dit is voedsel dat voornamelijk bestaat uit geraffineerde koolhydraten of uit geraffineerde vetten, of van een combinatie van die twee.

Dat heeft allemaal geen enkele voedingswaarde voor ons lichaam. Erger nog: het verzwakt ons lichaam!

Het vult wel onze maag enorm, aangezien dit soort voedsel een hoge energetische waarde heeft, waardoor er geen ruimte meer is voor essentiële voedingsstoffen aangezien we geen honger meer hebben! Er zijn mensen die maaltijden overslaan omdat ze koekjes, chips, snoep en ens hebben gegeten en geen honger meer hebben! Helaas kunnen we met dit soort voedsel onze gezondheid echt niet in stand houden of verbeteren!

Lees ook: Aarden en gronden als je een energiegebrek hebt.

Het enige wat bewerkt voedsel voor ons doet, is onze darmen verstoppen en ons moe doen voelen.

Hoe moeilijk ook, maar dit soort voedsel: geraffineerde koolhydraten en geraffineerde vetten of een combinatie daarvan zoals we in koekjes, taartjes, snoep en in fastfood vinden moeten we uit naam van onze gezondheid drastisch mee gaan verminderen en het liefst helemaal mee stoppen!

Sociale momenten en gezond eten

Dat dat geen gemakkelijke opgave is, weet ik uit eigen ervaring. We hebben allemaal van die momenten waarop we moe zijn of dat we op sociaal gebied er niet aan ontkomen om af en toe taart op een verjaardag te eten. Wat ik inmiddels doe in zo’n geval is: eerst mijn lichaam voeden met echte en essentiële voedingsstoffen. Ik eet (bijvoorbeeld) eerst een komkommer op voordat ik naar een verjaardag ga. Of een rijpe avocado. Vervolgens eet ik een stukje taart en geen enorm stuk en al helemaal geen twee stukken taart!

Ik probeer dus mijn lichaam eerst te voeden met essentiële voedingsmiddelen voordat er geraffineerd voedsel in gaat.

Er gaat maar een klein beetje geraffineerd voedsel bij me naar binnen, aangezien ik de effecten van dat voedsel direct voel. Mijn energie daalt, terwijl ik me opgejaagd voel en ik voel me geprikkeld en soms zelfs geïrriteerd.

(Overigens, voor alle duidelijkheid: ik eet een klein stukje taart bij verjaardagen van kinderen. Bij verjaardagen van volwassenen laat ik regelmatig de taart aan me voorbij gaan!)

Lees ook: Maak jezelf sterk en krachtig! Mindset positief veranderen!

Enzymen

Behalve dat eiwitten, koolhydraten en vetten in iedere maaltijd aanwezig moeten zitten, hebben we nog 2 voedingsmiddelen nodig: de enzymen en vezels.

De meeste enzymen krijgen we binnen door het eten van vers en ongekookt voedsel, zoals bijvoorbeeld het eten van vers fruit. Maar ook op ongekookte spruitjes zitten deze waardevolle enzymen.

Enzymen zijn in ons lichaam nodig om chemische reacties te stimuleren. De enzymen helpen mee om zo efficiënt mogelijk het voedsel te verteren en de voedingsstoffen te gebruiken om ze door te geven aan onze cellen.

Als de enzymen niet in staat zijn tot dit proces of omdat we te weinig enzymen tot ons krijgen, zijn we niet in staat om de essentiële (dus noodzakelijke) voedingsstoffen voldoende op te nemen!

Er is nog een probleem met deze enzymen: zodra wij het voedsel gaan koken, vernietigen we deze enzymen tijdens het kookproces.

Groente en fruit

Ga nu niet direct al je voedsel ongekookt eten, want dat is niet de bedoeling. Er zijn nu eenmaal mensen die zich echt goed voelen door het eten van heel veel rauwkost, terwijl de ander zich veel beter voelt als het eten flink doorgekookt is.

Wat je moet onthouden is: de moderne mens heeft over het algemeen veel meer (verse en biologisch) groente en fruit nodig dan dat de gemiddelde mens tegenwoordig eet!

Vers en biologisch fruit en groente bevatten heel veel van de natuurlijke enzymen die we nodig hebben zodat we de broodnodige voedingsstoffen goed tot ons kunnen opnemen!

Vezels

Vezels zijn noodzakelijk voor een goed lopende stoelgang. Vezels stimuleren de stoelgang. Voedsel waar geen vezels in zitten, zoals vaak het geval is bij bewerkt en geraffineerd voedsel, blijft veel te lang in de darmen “hangen.” Voedsel heeft vezels nodig om goed door de darmen te lopen. Goed en snel.

Voedsel dat we innemen zonder vezels en dat blijft hangen in de darmen en gaat rotten. Alle giftige afvalstoffen van het rotte voedsel moet het lichaam opnemen. Het lichaam kan niet anders. Met alle (nare! ) gevolgen van dien!

Enkele van de waarschuwingssignalen van ons lichaam zijn, als we te weinig vezels eten: we voelen ons moe, we hebben een gebrek aan energie en we hebben diverse problemen met onze darmen.

Hoeveel vezels, enzymen , groente en fruit moet je dagelijks eten?

Automatisch rijst de vraag: Hoeveel hebben we er van nodig? Iedereen is anders en iedereen is verschillend. Geen mens gelijk. En dat geldt ook voor onze behoefte aan voedsel en voedingsstoffen. Een gemiddelde bestaat vanzelfsprekend niet! We zijn allemaal anders omdat we allemaal uniek zijn.

We hebben allemaal onze eigen specifieke behoefte aan voedsel en voedingsstoffen afgestemd op onze lichaamsbouw, onze voorkeuren, ons werk, hoeveel energie we verbruiken op een dag en de hoeveelheid stress. (Biochemische verscheidenheid is bij iedereen anders!)

Lees ook: hoe kan jij vitaler worden?

Een bodybuilder van bijna 3 meter lang en 2 meter breed die iedere dag uren lang traint, of een advocaat die 80 uur per week werkt, of een huisvrouw met 3 kinderen of een basisschool kind – in de groei –  hebben allemaal hun eigen behoeften aan voedsel en voedingsstoffen omdat ze allemaal anders en uniek zijn.

Ze hebben allemaal een andere lichaamsbouw, verbruiken allemaal verschillende niveaus aan energie, hebben allemaal hun eigen persoonlijke voorkeuren en hebben allemaal op hun eigen manier te maken met stress.

Biochemische verscheidenheid is bij iedereen anders!

Deze biochemische verscheidenheid onder verschillende personen  is ook een reden waarom de een rauwkost heel goed verdraagt terwijl de ander liever doorgekookt voedsel heeft. We moeten goed rekening houden met deze individuele verscheidenheid als het om onze gezondheid gaat en onze juiste voeding uitkiezen.

Juist vanwege deze biochemische verscheidenheid moeten we als individu ophouden ons te vergelijken met anderen. Wat anderen wel kunnen eten, kan ons ziek maken en wat wij eten, kunnen anderen weer ziek maken.

Persoonlijk kan mijn maag niet zo goed tegen rauwe ui en wortel. Maar een heerlijke groentesoep met (gekookte) ui en wortel, dat gaat er in als koek! Iemand anders heeft er geen enkele problemen mee, maar kan bijvoorbeeld niet tegen zuurkool. Iedereen zijn eigen ding.

Wat belangrijk voor je is, om niet iets, dat je tegenstaat, toch op te eten onder het motto: anderen vertellen altijd dat het zo goed is. Nou en?

Als het goed is voor anderen wil dat nog niet zeggen dat het goed voor jou is!

Ik ben er lang geleden mee gestopt om rauwe ui en wortel te eten en dat bevalt me uitstekend! Voor mij werkt het niet het eten van rauwe ui en wortel, het is voor mij niet geschikt.

Lees ook: Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen, ontdek welk voedsel voor jou gezond is!

Mijn biochemische verscheidenheid vertelt me dat ik rauwe ui niet kan verdragen.

Welk voedsel kan jij niet verdragen?

Wat vertelt jouw biochemische verscheidenheid je? Wat vertelt je individuele verscheidenheid je? Welke (type) voedsel kan jij niet verdragen? Zodra jij goed luistert naar wat je lichaam je vertelt, komt het je gezondheid en je energie ten goede!

Genetische erfenis

We hebben allemaal onze genetische erfenis ontvangen vanuit onze ouders. Op voedselgebied hebben we allemaal onze sterke en zwakke punten. Mijn oma was zwanger van mijn vader tijdens de hongerwinter, veel voedsel was er toen gewoon niet. Mijn vader heeft als foetus heel veel voedingsstoffen gemist omdat het niet beschikbaar was.

Als je moeder onder hevige stress stond terwijl ze zwanger was van je, heeft dat ook gevolgen gehad voor jou als foetus. De stresshormonen van je moeder dringen namelijk ook door tot in de placenta.

Ook als je moeder en/of je vader verslaafd was aan alcohol of aan drugs, of veel cafeïne dronk en misschien rookte, heeft dat allemaal zijn invloed op de ongeboren foetus.

At je moeder tijdens de zwangerschap veel bewerkt voedsel en weinig groente en fruit, dan ook dat is bepalend voor je genetische erfelijkheid en is mede bepalend voor je individuele verscheidenheid. 

Ook de kwaliteit van de sperma van de vader speelt een rol: hoe minder bewerkt voedsel gegeten was, en andere verslavingen van de vader, maanden voor de bevruchting, hoe beter de kwaliteit van de sperma en dus hoe beter het voor de foetus is!

Amalgaamvullingen

Ook giftige amalgaamvullingen in de kiezen en tanden van je moeder zijn van grote invloed op het ongeboren kind: bij het kind kunnen zelfs afwijkingen ontstaan!

Eiwitten, proteïne en aminozuren

Ons lichaam heeft eiwitten nodig, ook wel proteïne genoemd. Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Eiwit is essentieel voor de groei, ontwikkeling en instandhouding van ons lichaam. Zonder eiwitten kunnen onze spieren zich niet opbouwen, maar ook de organen niet, het bloed en de enzymen. Uit eiwitten worden veel van onze hormonen gemaakt en ook die cellen die met ons immuunsysteem te maken hebben.

Kortom, zonder eiwitten zijn we nergens!

De eiwitten die we uit onze voeding halen wordt omgezet tot vet en zo in het lichaam opgeslagen. Voedingseiwit wordt door het spijsverteringssysteem afgebroken tot zijn basiscomponent: aminozuur. Deze aminozuren worden opgenomen door onze cellen en daar worden ze omgezet tot lichaamseiwitten, in enzymen en in andere stoffen.

Er bestaan ongeveer 22 verschillende aminozuren. De meeste aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken. 

Essentiële aminozuren

Maar, zo’n 10 aminozuren kan het lichaam NIET aanmaken, maar we hebben deze aminozuren wel nodig. We spreken dan over: essentiële aminozuren.

We moeten deze aminozuren uit ons voedsel halen. Zelfs bij een gebrek van 1 van deze essentiële aminozuren zal het aanmaakproces in ons lichaam van eiwit sterk verminderen en soms zelfs compleet stoppen!

Problemen vegetarisch eten

Hiermee kunnen veel vegetariërs een probleem mee krijgen: ze denken dat ze voldoende eiwit krijgen uit kikkererwten of linzen, maar als ze deze niet combineren met granen, zullen deze kikkererwten en linzen omgezet worden in koolhydraten ipv eiwitten!

Dierlijk eiwit is een compleet eiwit en heeft een hogere biologische waarde dan plantaardig eiwit. Dierlijk eiwit bevatten essentiële aminozuren en vallen onder: kip, vlees, vis, zuivel en eieren. Deze dierlijke eiwitten zijn ook de enige betrouwbare bron van vitamine B12.

Dierlijk eiwit heeft ook een negatieve kant: ze bevatten vrijwel geen vezels en bevatten vaak grote hoeveelheden verzadigd vet en cholesterol.

Alle groente en vruchten zijn onvolledige eiwitten, ze bevatten 1 of geen essentiële aminozuren. Noten, soja bonen en peulvruchten zijn rijk aan eiwitten. Als dit je enige bron van eiwitten zijn, zal je enorme hoeveelheden van moeten eten om zelfs dan een beperkte hoeveelheid aminozuren in je lichaam te krijgen.

Het eten van bonen zijn een betere keuze, maar het eten van enorme hoeveelheden zaden en noten is toch niet echt gewenst! (Als je meer bonen gaat eten, drink dan ook meer water! Je darmen zullen je dankbaar zijn!)

Door je voeding te combineren, ben je toch in staat om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je vegetarisch bent of liever geen dierlijke eiwitten tot je wenst te nemen. Ondanks de combinatie, moet je goed bedenken dat het nog steeds onvoldoende vitamine B12 levert! Dus eet je liever geen dierlijke producten en/of dierlijke eiwitten: neem dan extra vitamine B12 in!

Gunstige combinaties zijn:

Aardappelen met ei, melk, kwark of kaas,

Graanproducten met linzen of kikkererwten,

Peulvruchten met tarwe of rogge.

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “Gezond Gelukkig Leven” website.

Hits: 369
Please follow and like us: